Ce poate aduce web 4.0 în noua eră a marketingului digital?

„Tocmai am rezervat 2 bilete la concertul trupei tale preferate!”

„Produsul pe care l-ai căutat săptămâna aceasta este redus la jumătate. Te așteaptă în coșul de cumpărături!”

Ai simțit un disconfort când ai citit aceste afirmații? Te consideri satisfăcut? Bun venit în viitoarea eră a web-ului 4.0! Targetare perfectă, personalizarea tuturor mesajelor, acces instantaneu la ceea ce îți dorești.

Dar ce a fost înainte de web 4.0? Pentru a ne forma o imagine de ansamblu, este necesar să ne întoarcem la origini. De la momentul zero al apariției primelor informații în mediul online, la conectivitatea între utilizatori, tehnologizarea puternică și targetarea aproape de perfecțiune, este un parcurs îndelungat. Evoluția spațiului virtual a schimbat semnificativ interacțiunea între internauți, dar și între brand-uri și consumatori, conturându-se, treptat, lumea în care trăim.

Primii pași în web 1.0

Încă de la apariția internetului s-au făcut primii pași în ceea ce avea să devină cea mai extinsă rețea de interacțiune umană. Într-un mod impresionant, acest fenomen urma să depășească granițele statelor și chiar pe cele ale imaginației primilor utilizatori. Web-ul devenise o sursă importantă de informații colectate din toate colțurile lumii, dar care nu facilita interacțiunea între membrii spațiului virtual. Prin crearea unor canale de comunicare mult mai complexe, cantitatea de informație distribuită ar fi putut crește exponențial, ceea ce se va întâmpla în cazul următoarei etape din evoluția internetului. Afacerile online încep să devină o completare a marketingului clasic, un nou model adaptat viitoarei piețe.

Evoluția spre web 2.0

Fluxurile de comunicare au devenit din ce în ce mai rapide. Distribuirea informațiilor în mediul online, atât în cadrul grupurilor de persoane apropiate, cât și al celor externe, a reprezentat un real avantaj al accesului la internet. Conținutul devenise tot mai organizat și mai bogat, prin intermediul contribuției internauților. Scopul lor? Construirea unui spațiu virtual updatat și plăcut tuturor. Primele bloguri și forumuri au constituit surse importante de informare și comunicare în masă, iar site-urile și apariția rețelelor sociale conturau și mai mult această nouă lume din care cu toții urma să facem parte. Totodată, antreprenorii au identificat o oportunitate grozavă de a-și adapta strategiile de business pe baza feedback-ului mulțimii.

Web 3.0 – noua normalitate

Conectivitatea, crește direct proporțional cu viteza internetului, iar online-ul devine un element indispensabil vieții noastre. Nu ați observat câtă dependență pot crea device-urile conectate la internet? Alături de procesarea rapidă a datelor, noile tehnologii care facilitează comunicarea între mașinării și oameni depășesc granițele așteptărilor noastre din vremea web-ului 1.0. Imaginile prezentate fiecăruia dintre noi prin intermediul ecranelor propriilor device-uri construiesc în jurul nostru o realitate personalizată. Informațiile extrase din browsere contribuie constant la îmbunătățirea rezultatelor afișate în cadrul motoarelor de căutare. Astfel, conținutul devine tot mai targetat, mai relevant, iar algoritmii din ce în ce mai smart.

Era web 4.0 și ce ne mai așteaptă

De la o simplă rețea de comunicare, la un nou prieten – așa s-ar putea descrie realitatea pe care o trăim. De ce? Primează analiza bazată pe date, așadar segmentarea și targetarea devin tot mai direcționate către un public țintă bine definit. În al doilea rând, obiceiurile noastre digitale sunt stocate în propriile browsere. În curand, Big Data va juca un rol definitoriu în definirea digital persona, până la modelul apropiat perfecțiunii. Așadar, universul virtual devine mai complex, mai diversificat, iar brandurile mai competitive în online.

La ce ne-am putea aștepta totuși?

„Tocmai am rezervat 2 bilete la concertul trupei tale preferate!”, „Produsul pe care l-ai căutat săptămâna aceasta este redus la jumătate. Te așteaptă în coșul de cumpărături!” reprezintă un posibil scenariu. Alături de conturarea fidelă a profilului fiecărui consumatori, realitatea augmentată prinde tot mai mult teren, datorită capacității de stârnire a simțurilor. 

Desigur, nu putem nega avantajele unei targetări reușite, precum accesul mai rapid la produsele și reducerile dorite, prin plasarea reclamelor. Poate fi vorba despre bilete la un concert, de un curs de pregătire profesională sau de o simplă mașină de spălat. Universul web 4.0 și viitorul marketingului digital îl construim noi, utilizatorii internetului și consumatorii brandurilor preferate, moment cu moment, click cu click.

sara-patrascu

Sara-Irisa Pătrașcu

Membru IAA YP și masterandă în cadrul SNSPA, programul de studii Social Media și Marketing Online

Pe Sara o găsești pe LinkedIn și pe Facebook.