Invitatul YP: Andrei Tiu – „Cred că este foarte important ca viața profesională să fie aliniată cu pasiunile și lucrurile care îți plac în mod real.”

Andrei Tiu este fondatorul agenției Marketiu, proiect care a luat naștere în Londra în 2016, ulterior venind și în România – în 2018. Pasiunile sale pentru muzică și marketing l-au ghidat către acest pas, dorindu-și să ajute alți oameni cu o pasiune – la fel ca el – să își îndeplineasă visul.

Află în acest articol cum a fost trecerea de la corporație la owner de agenție, cum s-a adaptat și și-a echilibrat viața profesională cu cea personală și ce provocări a întâlnit în drumul său.

  1. Ne poți spune, pe scurt, cine este Andrei Tiu?

În ceea ce privește planul profesional, antreprenoriatul este cu siguranță zona de care sunt cel mai atașat, fiind fondator al agenției de Digital Marketing Marketiu. În cadrul echipei aș putea spune că port mai multe “pălării”, însă rolul meu principal este acela de strateg în Marketing și – desigur – Business. În paralel, m-am aventurat și în direcții conexe, precum public speaking,  publishing și podcasting – fiind în continuare activ în toate cele 3 arii. 😁 Pe plan personal, cu siguranță prietenii m-ar asocia cel mai mult cu pasiunea mea pentru music performance și concerte… sau călătorii! Muzica este și cea care m-a ajutat să-mi descopăr pasiunea pentru marketing și promovare, la vârsta de 13-14 ani. Mai departe, am studiat (Marketing) în Anglia și Copenhaga – aceasta fiind și perioada în care mi-am descoperit chemarea către antreprenoriat. Marketiu a luat viață în Londra în 2016, iar în 2018 am venit și “acasă”, deschizând ramura din România a agenției.

Sunt o persoană pozitivă, îmi place să îmi petrec timpul alături de oameni fericiți, pasionați de viață și cu vise ambițioase. 😁

  1. Care consideri că a fost evenimentul din viață care te-a motivat cel mai mult să începi business-ul pe care îl ai acum?

În cazul meu a fost vorba despre lucrul într-o corporație, venind după doi ani în care am participat la fiecare activitate antreprenorială, competiție sau proiect care mi-a ieșit în cale. Ca parte din programul de studii pe care îl urmam, aveam oportunitatea de a lucra un an în industrie, full-time. Am obținut un rol în Marketing & CRM la o firma internațională din Londra, lucrând cu un client în zona de banking. Aproape 3 ore pe zi petrecute pe drum, obligativitatea de a merge în fiecare zi la birou, comoditatea pe care o simțeam în jur și lipsa oportunității de progres rapid m-au făcut să îmi dau seama că îmi doresc un alt stil de lucru – și m-au motivat în încercarea de a crea un mediu de lucru și oportunitate de evoluție “altfel” pentru cât mai mulți tineri care s-ar afla în aceeași situație. Am vrut să pun bazele unei companii care ajută oamenii să trăiască viața pe care o visează – atât colegi, cât și clienți. Chiar îmi amintesc primul nostru slogan – “The digital path to passionate living”. Lucram mult cu start-ups și artiști la început – fiecare dintre ei urmărea de fapt un vis; am vrut să cred că prin agenția noastră (care la acel moment era – desigur – “a one-man band”), am putea să îi ajutăm să transforme acel vis în realitate. Așa s-a născut, în 2016, brand-ul Marketiu.

  1. Ce te-a motivat cel mai mult să duci mai departe ideea?

Cred că în egală măsură pasiunea pentru domeniu, oportunitatea reală de a aduce un plus și a contribui (atât în succesul altor afaceri cât și la o viață fericită a celor din jur)  – această combinație a fost pentru mine un catalizator din prima zi. Mai apoi, fiecare mic pas în față a alimentat această motivație.

  1. Ce obstacole ai întâlnit în tot acest proces?

Nu cred că aș putea să le numesc neapărat “obstacole”, cât oportunități de a învăța. Fiind antreprenor la început de drum, am descoperit că sunt mult mai multe lucruri în business de care trebuie să te lovești pentru a le putea învăța cu adevărat (de la planificării financiare la vânzări sau pitching) – toate absolut necesare în business. Trecerea de la a lucra în marketing la a deține un business în marketing implică foarte multe schimbări de mindset, un skillset diferit… iar experiența în domeniu trebuie completată cu mult mai multe alte cunoștințe. 

  1. Care a fost cea mai grea decizie pe care a fost nevoie să o iei în cariera ta?

Renunțarea la siguranța financiară oferită de rolul de angajat. Fiind proaspăt “absolvent” – într-o țară străină – a fost nevoie de o extra doză de curaj pentru a face trecerea la “Antreprenor Full-time”, într-o piață destul de saturată și fără o siguranță financiară. Dar a fost cea mai bună decizie, la timpul potrivit. 😃

  1. Ai fost nevoit să iei anumite măsuri la nivel de management în urma pandemiei? Cum ați gestionat această perioadă? 

A fost o perioadă destul de dificilă, cu o creștere mai lentă decât preconizasem la începutul anului – dar sunt sigur că a fost la fel pentru majoritatea afacerilor. În ceea ce privește management-ul – am reinvestit în business și ne-am mărit echipa în această vară. Ne-am concentrat mai mult pe brand, pe procesele operaționale și am vrut să fim pregățiți pentru perioada post-pandemie. Am încredere în abordarea pe care o avem față de clienții noștri și diferența pe care o putem face în cadrul colaborărilor, și sperăm să avem șansa de a contribui din ce în ce mai mult atât pe piața din România, cât și pe cea vestică.

  1. Ce schimbări ai observat în industrie – și-au schimbat clienții cererile?

Nu cred că este neapărat o schimbare în cererile clienților, însă este cu siguranță o sensibilitate crescută în ceea ce privește ROI-ul campaniilor și alocarea bugetelor. Cred că în această perioadă este nevoie de o flexibilitate crescută în relația agenție-client și o foarte bună capacitate de adaptare la schimbare – împreună cu o concentrare pe obținerea celor mai bune rezultate.

  1. Ce obiceiuri constructive ți-ai format în ultima perioadă – pe plan personal și/sau profesional?

Trebuie să recunosc, în ultimul an – dar mai ales în 2020 – focus-ul a fost mai ales pe plan profesional. Nu am făcut schimbări foarte radicale, am încercat încă de la început să cultiv rutine benefice – însă ceea ce încerc să fac mereu mai bine este să învăț, să ascult oamenii și să fiu receptiv la ceea ce se întâmplă în jurul meu, pentru a putea să prevăd anumite schimbări sau să mă adaptez cât mai bine la situații și necesități.

  1. Cum ai ajuns la un echilibru între viața personală și cea profesională?

Cred că este foarte important ca viața profesională să fie aliniată cu pasiunile și lucrurile care îți plac în mod real. Astfel va fi mult mai plăcut să evoluezi în plan profesional și nu vor apărea discrepanțe majore sau frustrări puternice care să aibă un impact în viață personală. Pe plan personal – sunt o persoană destul de deschisă, încerc să acord atenție și timp persoanelor apropiate mie și să evaluez constant unde sunt în raport cu ceea ce mi-aș dori cu adevărat să fac, sau cu viața pe care îmi doresc să o trăiesc. Dacă ar exista o discrepanță notabilă, aș face ajustări acolo unde aș simți că ar fi necesare. 🙂 Nu cred că am ajuns încă la un echilibru între cele două, dar am început să lucrez mai mult la acest lucru.

  1. Ce sfaturi ai pentru tinerii profesioniști la început de drum în marcomm?

Să învețe mereu lucruri noi într-un mod practic, de la colegi mai experimentați, să iasă din zona de confort constant și să aibă curaj să se implice în proiecte ambițioase. Este cel mai fun și rapid mod de a învăța și de a cunoaște oameni faini.