Invitatul YP: Despre filosofia platformei Clubhouse, talk-uri și nevoia de interacțiune cu Sebastian Olar

În acest interviu vorbim despre Clubhouse, noua platformă socială generatoare de FOMO pentru utilizatorii de Android întrucât aplicația este deocamdată disponibilă doar pentru iOS. Clubhouse este disponibil doar pe baza unei invitații oferite din partea unui utilizator existent. Cu toate că fenomenul a explodat abia acum, aplicația a fost lansată în martie 2020.

Practic, Clubhouse reprezintă o combinație dintre un podcast, o conferință online și un radio. Oamenii nu își pot pune alte poze în afară de poza de profil și nu pot avea statusuri, dar pot participa în camerele de discuții și pot interacționa cu speakerii. De ce aici, de ce acum? Ce nevoi îndeplinește Clubhouse (în afară de cea de a-l asculta pe Elon Musk) și ce oportunități au identificat oamenii acolo? Există vreo legătură între emergența aplicației și perioada pandemică sau controversele din jurul rețelelor sociale deja utilizate în masă precum Facebook și WhatsApp?

Despre noua rețea de socializare vorbim cu Sebastian Olar, Creative Partner @CirclesColab și utilizator Clubhouse.

Salut! 🙂

  1. Ce se întâmplă pe Clubhouse? Ce faceți voi, oamenii cu IOS, atâta timp acolo?

Salut. Ma simt intr-o conversatie audio, asa ca simt sa raspund intr-un text “sonor”, vorbit. Bai, stam mult acolo. Facem ce facem si tot acolo ajungem, sa vedem ce mai vorbeste lumea, ce am putea noi sa mai zicem ca si contributie intr-o camera. Acolo e kick-ul mai ales, cred, sa si participi, nu doar sa asculti. Ori sa asculti discutii atat de vulnerabile si autentice despre si de la oameni de sa ramai paf. Si sa zici wow, parca sunt eu. Si eu fix de durerile astea m-am lovit. Stiu cum e.

==

Dar stam prea mult, poate. Lumea de pe toate camerele, fie ca e vorba de business, de stiinta, de relatii sau mai-stiu-eu-ce, vorbeste despre faptul ca e addictive. Si o zice cu bucurie. Doar ca nah, o adictie e o adictie, si cand nu o mai zici metaforic “aah, ce addictive e, ce dragut” si incepi sa o zici real “oh shit, am petrecut 9 ore pe chestia asta azi si am uitat complet cine sunt, ce am de facut, incotro ma indrept.” atunci iti dai seama ca poate nu mai e la fel de amuzant si atunci poti sa iti pui si intrebari: de ce anume fug, de ce anume ma distrag, ce nu vreau sa gandesc sau sa simt, care e calatoria mea si ce fac eu in acel sens?

Motivul pentru care trag acest semnal de alarma este ca: 1- Este o aplicatie aparuta in pandemie- si e infricosator de potrivita pentru ceea ce simtim acum si cum traim acum. Si dupa cum stim, tensiunile emotionale- cum este valul de emotie colectiva pe care il traim si l-am trait- accentueaza adictiile. Si carjele emotionale de tot felul. Netflix. Shopping. Vicii. Pornografie. Alcool. Si altele. Cred ca nu e greu sa iti dai seama ca asta se intampla. Ceea ce Brene Brown numeste “numbing”. Simti niste chestii poate prea intense pentru ce crezi ca poti procesa, si atunci recurgi la aceste metode de amortire. Mancatul excesiv este alta forma. Muncitul excesiv este alta forma. Statul cu orele pe Clubhouse este alta forma.

Si 2: am observat deja formarea unui rabbit hole chiar pe camerele din Romania. Practic cele mai multe camere de pana acum, si cumva si cele mai de succes ca numar de participanti, sunt despre nimic. Efectiv. Morning talks. Night talks. Talks talks. Random talks. Si o camera care a aparut aseara si care cred ca inceput sa devina self-aware: Evening talk: What are we doing here? Exact. Am inceput sa ma feresc de aceasta parte a aplicatiei, pentru ca e fix un fel de gaura neagra pentru mine- un doom scrolling varianta doom listening. Unde valoarea timpului investit acolo incepe sa devina indoielnica si chiar daunatoare as zice pentru tine ca persoana.

De aceea incurajez camerele cu o tematica clara si chiar si cu un time frame bine stabilit, cu o structura pregatita unde sansele sa ai interactiuni meaningful sunt mult mai mari. Si mult mai mici sanse sa ajunga sa discute cineva despre sarmalele de post vs sarmalele normale si apoi sa o tii 15 minute despre asta:| Am facut 3 camere pana acum: una despre Informational Diet- ce informatie consumi si in ce forme in decursul unei zile. Informatiile au fost foarte faine, sa aflam ce obiceiuri de consum a informatiei au niste oameni faini. Am facut o camera despre planuri pe 2021, personale si profesionale. Am vrut sa vad ce are lumea in minte si a fost nice. Doar ca aici mi-am constientizat black hole-ul personal si am ajuns la aproape 5 ore de discutii care m-au facut sa imi trag un semnal de alarma. Si am mai facut aseara o camera despre iubire si relatii impreuna cu un psihoterapeut foarte fain. Si a fost cea mai reusita camera in care am fost pana acum in Ro. (si cred ca nu numai) Chinezu a inceput sa mai creeze camere faine- multe despre carti, mai sunt camere despre social media, dezvoltare personala, e-commerce. Incet-incet se formeaza si se filtreaza, e normal sa fie etapa asta de haos acum- storming.

  • Care e filosofia? Ce se întâmplă în camerele Clubhouse și cum le alegi?

Dupa cum spuneam, camere au diverse topicuri. Cele mai diverse topicuri. Orice gasesti in lume, gasesti si in Clubhouse. Cand iti instalezi aplicatia esti pus sa bifezi niste domenii de interes care nu sunt foarte stufoase, si in acelasi timp destul de bine nuantate. Si asta incepe sa iti creeze un “feed” de camere din care poti alege. Apoi incepi sa urmaresti oameni si incepi sa vezi ce urmaresc sau organizeaza ei. Ei te pot invita, iti pot da Ping in diverse camere. Apoi vezi si Cluburi care organizeaza anumite camere si atunci incepi sa dai follow si Cluburilor, care sunt o forma stabila Vs camera care e o intamplare volatila- si care nu poate fi nici macar inregistrata. Cam asa. Si filosofia e ca intri ca si audienta in mod default, si daca vrei sa contribui sau sa intrebi chestii, ridici mana ca vrei sa vorbesti si moderatorii acelei camere te pot aduce pe “Scena”.

  • Ce are Clubhouse și nu au restul platformelor acum? Ce oferă în plus?

Acum vedeam ca se lanseaza un nou app care vrea sa il concureze, se numeste Fireside, parca. Si cred ca e un nume potrivit, pentru ca ce cred eu ca ofera CH fata de alte platforme e fix sentimentul asta de stat in jurul unui foc si povestit real, autentic, personal, despre chestii. Are un avantaj colosal in fata textului, care nu poate surprinde niciodata atata energie, atata emotie, atat subtext din partea vorbitorului, atat context fata de o postare, atat de multa dinamica de intrepatrundere a contributiilor oamenilor intr-un singur punct focal, moderat si dirijat, nu o postare si “commenturi”. E ceva ce se apropie mult mai mult de o comunicare reala. Si pentru faptul ca nu te vezi, ca nu ai video, asta te face chiar si ca om timid sa poti urca pe scena cu mult mai mare usurinta si fara probleme. Mi se pare ca fata de retelele sociale clasice, unde filtrai pozitiv realitatea ta si postai pastele cu creveti si nu piureul, cum zicea Mircea Bravo la TEDx, aici vezi dincolo de postarile alea, de vacantele alea, de selfie-urile alea- sunt sanse mult mai mari sa vezi “the shadow work”, lucrurile pe care le faci in spatele pozelor de pe Insta, toata partea de sub apa a icebergului, lucru care nu era asa de vizibil pana acum- poate doar partial prin podcasturi, dar intr-o masura mult mai mica si la mult mai putini oameni.

  • Cum se transpune ”faima” oamenilor pe Clubhouse făcând comparația cu modul în care, de exemplu, pe restul platformelor avem influenceri?

Hmm. La noi inca timid. Practic persoanele cu o foarte mare popularitate in Romania inca stau in umbra cumva. Multi si-au facut conturi, foarte putini au si inceput sa interactioneze. Mihai Morar are cont si inca nu l-am prins vorbind. Cabral are vreo 70 de followeri si inca nu a venit- am auzit ca e foarte ocupat, Selly are cont si nu are timp:D Maruta am inteles ca a intervenit pe o camera. We shall see. In Germania- unde e mainstream deja cica- am inteles ca au fost persoana de pe TV care au promovat app-ul si au profitat foarte mult de popularitatea in crestere a aplicatiei. Aah, la noi cred ca o sa apara la ILikeIT pretty soon, spunea chinezu.ro ca pregateste un material. Deci o sa il vedem in zona mainstream cat de curand.

  • Cărui fapt consideri că se datorează această migrare masivă a oamenilor către platforma Clubhouse? Ce nevoi au ei?

Nevoia de a vorbi. Nevoia de a defula acea presiune de play-pretend de pe celelalte retele, cumulata cu nevoia de a interactiona, mai ales in contextul in care suntem. Inca o chestie- pe Clubhouse nu ai hate. Facebookul cand il deschizi intr-o zi e ca un ochi al lui Sauron care pune tot hate-ul zilei pe un topic sau o persoana si cam aia e. Aici scopul nu e sa focalizam hate pe un subiect, ci sa vorbim chestii marfa. Pe voce e penibil sa fii hater, din taste e mai usor. Fara sa ne dam seama, ne-am format un Facebook alter ego care e o versiune foarte inveninata a noastra, nedandu-ne seama ca de fapt noi nu am zice lucrurile acelea daca am avea ocazia sa purtam o discutie fata in fata cu niste oameni. Sau le-am zice altfel. Wow ce pericol vad aici, si cred ca si de asta Clubhouse are succes, ca s-a saturat lumea de hate, de otrava si de toxicitate.

  • Care crezi că sunt precedentele emergenței și succesului platformei? Consideri că are legătură cu perioada de pandemie? Dar cu controversele recente cu privire la politicile de confidențialitate ale Facebook, WhatsApp și Instagram?

Cred ca are toata legatura cu pandemia. De fapt am si auzit o poveste conform careia fondatorii CH sunt niste coderi care si-au facut jucaria asta ca sa vorbeasca intre ei, apoi au adus si niste oameni de business ca sa le propuna chestii, apoi am inteles ca au dat linkuri de acces chiar si la niste prostituate (!), si de aici si componenta foarte pestrita a utilizatorilor din State- daca intrati pe niste camere de acolo gen 😈 Toxyc Wetties💦  si altele va prindeti de cap. Anyway, highly unverified information. So… yeah, a fost o aplicatie creata ca sa serveasca nevoi de pandemie, si de aceea e atat de addictive si de potrivita pentru noi.

  • Pe toate rețelele sociale avem ceva ce ne enervează. Care aspect din universul Clubhouse crezi că ar putea ajunge ”să enerveze” sau ce ar putea face oamenii de acolo să ”strice vibe-ul”?

Apai black holes, cum ziceam. Si oamenii care monopolizeaza discutii cu nimicuri. Astea sunt riscuri. Dar uneltele sa scapi de lucrurile astea sunt foarte OK. Acum au bagat buton de report trolls. Au zero toleranta cu oamenii care sunt disruptive si vin sa strice camere, asa ca nu prea au ce face, really. Iti poti alege oamenii, camerele, discutiile. Ca-n viata. Sunt niste lucruri care te enerveaza, dar te distantezi de ele:D

  • Pentru că în primul rând ești om de publicitate (și apoi vedetă pe Clubhouse haha) cum crezi că vor intra brandurile să își facă publicitate pe această platformă?

Multumesc pentru intrebare, va invitam pe toti cu iOS la discutia de pe 17 februarie in care voi vorbi impreuna cu Cristian Manafu si Robert Katai despre fix treaba asta. Uite aici link:

https://www.joinclubhouse.com/event/Pb5q0l8k

Primele branduri pe care le-am vazut aici au fost un brand de service-uri de telefoane, Dr. iPhone parca, care a facut o camera cu Q&A despre Apple products. Foarte cool. Si aseara am vazut parca si Scoala de Bani de la BCR facand ceva pe educatie financiara. Se pot face chestii.

  • Ce vrei tu să faci pe Clubhouse? Ce oportunități ai identificat acolo?

Greu de spus. Vreau sa aplic pentru un Club in curand. Dupa 3 camere create poti aplica pentru un Club- adica o chestie stabila. Dar pana atunci imi propun sa fac camere faine, cu oameni faini, pe tot felul de subiecte care ma intereseaza. Vreau sa continui impreuna cu Psihoterapeut Monica Daniela Gaitanaru sa facem o serie de evenimente despre iubire, relatii, vindecare, vreau sa fac impreuna cu Psihoterapeut Andrei Gaitanaru ceva despre masculinitate si maturizare. Vedem.

Oportunitati sunt multe. Din punctul meu de vedere, daca infigi steagul intr-un domeniu, cum ar fi acesta al relatiilor si iubirii, si iti cresti o comunitate puternica acolo, canalul te poate ajuta muuuult mai mult decat Instagram sau Facebook sa iti faci vizibile programele, workshop-urile, produsele pe care le oferi. La fel si cu celelalte domenii. E un teritoriu virgin, e un nou El Dorado- sau asa pare- si acum ne dam cu totii seama, impreuna, cum ne poate folosi aceasta noua unealta. Si cum o integram in viata noastra reala, ca de inlocuit nu poate fi vorba.

Let’s see. Haideti pe Clubhouse si dati-mi follow, haha.