Viitorul experienței digitale prin multi-senzorialitate

,,Almost our entire understanding of the world is experienced through our senses.”  M. Lindstrom

Experiențele nu sunt doar lucruri pe care le facem deoarece brand-urile ne determină să fim într-un anumit fel. Experiențele sunt suma acțiunilor noastre și a emoțiilor ce le declanșează. Experiențele pot dura o viață sau doar un singur moment, dar în ciuda duratei lor, ele își lasă amprenta asupra modului în care ajungem să luăm decizii.

Înainte de a fi consumatori, suntem oameni, iar brand-urile care înțeleg acest lucru creează interacțiuni semnificative și de impact. În general, brand-urile iau în considerare doar influențele de ordin individual și ajung să omită influențele de ordin evolutiv, influențe ce sunt determinate de subconștient. Cu alte cuvinte, întregul nostru sistem de înțelegere al lumii în care trăim este construit prin intermediul celor cinci simțuri: simțul vizual, simțul auditiv, simțul olfactiv, simțul tactil și simțul gustativ.

sensory marketing                            A Conceptual framework of Sensory marketing (Aydinoğlu & Krishna, 2011)

Experiența multi-senzorială este un factor decisiv în decizia de cumpărare pentru că se bazează pe percepții ce sunt formate după o cumulare anterioară de senzații provenite din receptorii senzoriali. (Proiectul Sensory Holiday Laboratory, Virgin Holidays).

Brand-urile încearcă, deci, să preîntâmpine nevoile consumatorilor săi. Un exemplu în acest sens, este o companie aeriană care prin conceptul Happiness Blankets a putut determina cât de confortabili se simt călătorii în timpul unui zbor. Undele cerebrale au fost analizate și transmise prin Bluetooth, iar păturile, conținând fibre optice, ajungeau să se coloreze conform emoțiilor lor.

De asemenea, și aplicația Face Reader, parte a proiectului Empathic Products, dezvoltată de către Vicar Vision și Noldus Information Technology este un exemplu demn de menționat. FaceReader decodifică expresiile faciale identificate prima dată de către Paul Ekman: fericire, tristețe, frică, furie, surpriză, dezgust, iar în acest sens, tool-ul contribuie la detectarea emoțiilor pentru un user experience îmbunătățit, la recomandarea personalizată de reclame sau la adaptarea proceselor de învățare la nevoile consumatorului.

Activarea multi-senzorială în mediul virtual

La un cu totul alt nivel, ni se relevă un viitor în care experiența multi-senzorială va putea fi integrată în mediul virtual. Consumatorii vor putea cumpăra haine după ce vor avea ocazia să atingă materialul fabricat ori vor putea să își aleagă o destinație printr-o agenție de booking după ce vor simți fizic temperatura din acel loc. Ei vor putea să miroasă un parfum înainte de a-l cumpăra și chiar să guste dintr-un anumit tip de vin înainte de a-l comanda online.

  • Simțul tactil

În mediul virtual, această experiență multi-senzorială ne este promisă prin tehnologia haptică. Katherine Kuchenbecker, inginer de profesie, a introdus pentru prima dată termenul de haptografie, adică digitalizarea simțului tactil prin interacțiunea cu obiecte virtuale ori aflate la o distanță semnificativă.

Tot în demersul digitalizării simțului tactil lucrează și IBM. Astfel, device-urile mobile vor putea emite vibrații recognoscibile drept reprezentări stimulate ale unor texturi.

Immersion Corporation fondată în 1993 utilizează deja tehnologia haptică pentru a crea o experiență digitală. Prin tehnologia TouchSense, aplicată jocurilor video, filmelor și în sport, consumatorii pot avea parte de experiențe senzoriale la un alt nivel.

  • Simțul olfactiv

Tehnologia oPhone creată încă din 2014 de către inginerul David Edwards oferă posibilitatea consumatorilor de a trimite mesaje puternic impactate olfactiv. Dacă la început, tehnologia era limitată, în prezent, aceasta există sub forma aplicației oSnap prin care utilizatorii pot surprinde o fotografie și pot crea tag-uri ale obiectelor din fotografie prin note olfactive. Sunt surprinse 32 de mirosuri primare ce pot fi folosite în peste 300 000 de combinații. Nota olfactivă poartă denumirea de oNotes și poate fi distribuită oricărui utilizator ce deține un oPhone.

În aceeași notă, și Dr. Adrian Cheok, fondator Mixed Reality Lab din Singapore și profesor la City University din Londra, a dezvoltat împreună cu echipa sa device-ul numit Scentee. Acesta poate fi atașat unui smatphone și poate trimite diferite variații olfactive în funcție de rezervele deținute.

  • Simțul gustativ

Dr. Adrian Cheok deține și proiectul Electronic Taste Machine prin care consumatorii pot experimenta diferite senzații gustative. Practic, programul folosește senzori de metal care păcălesc simțul gustativ cu scopul de a simți diferite arome între amar-acru-sărat-dulce. Acest lucru depinde de curentul electric ce trece prin electrod deoarece mintea umană are capabilitatea de a traduce semnale eletrochimice în semnificații specifice: ,,scopul este crearea unui device multi-senzorial ce poate unifica toate cele cinci simțuri în cadrul unei realități virtuale.

În loc de concluzii…

Pentru experiențe imersive,  pe lângă stimularea simțurilor, conexiunile sociale trebuie să fie și ele integrate, prin intermediul realității augmentate și realității virtuale. Consumatorul nu va avea o experiență doar prin intermediul unui avatar, ci va fi expus unei experiențe multi-senzoriale, interactive de brand.

Dar cum ar fi ca acestor tehnologii să le fie integrate și aplicații de tipul Face Reader prin care emoțiile consumatorilor să poată fi recunoscute?

Totuși, înainte ca aceste tehnologii să devină disponibile și accesibile, brand-urile trebuie întâi de toate să creeze experiențe multi-senzoriale pline de creativitate în viața reală pentru că, după cum susține și Kate Nightingale ,,simțurile sunt singura modalitate de a intra în mintea consumatorilor.

 

Articol scris de Crăciun Oana Diana, membru IAA Young Professionals.