Pastila de joi – 11 iunie, despre printuri

Va propun sa facem o incursiune in timp, sa mergem cu gandul si cu ochii la inceputurile anilor 90 si usor, usor sa revenim cu ganduri noi si o perspectiva largita la realitatea ce ne inconjoara.

In urmatoarele scroll-down-uri o sa va prezint cateva exemple de afise publicitare si impreuna vom vedea cum a evoluat publicitatea pe print din 1910 pana aproape de zilele noastre.

1910’s

Inceputul de secol 20 nu aduce multe schimbari in continutul printurilor fata de sfarsitul secolului 19. Acestea sunt foarte puternic populate cu text, cu informatie multa si greu de citit. Unul dintre motivele pentru care continutul informativ era mare este ca in acea perioada canalele de comunicare erau putine si era important ca atunci cand captezi atentia consumatrului sa ii servesti toata informatia de care are nevoie.

Schimbarea apare in elementele grafice in componenta printurilor care sunt tot mai des intalnite si din ce in ce mai sugestive.

 

Pic 1

 

PIC 2

PIC 3

 

PIC 4

 

 

Un exemplu atipic acestei perioade il reprezinta printul creat de armata Statelor Unite in Campania de recrutare:

 

Pic 5

1920’s

In anii 1920 inca nu se face rabat la continutul de text insa putem observa o schimbare majora in ceea ce priveste elementele grafice. Imaginile incep sa joace un rol din ce in ce mai mare. Incepem sa vedem o mai buna utilizare a spatiului negativ, ceea ce face ca reclamele sa para mai putin aglomerate si mai atractive. 

 

PIC 6

Pic 7

 

 

PIC 8

 

PIC 9

 

PIC 10

 

1930’s

In anul 1929 a avut loc caderea bursei, urmata de “Marea Depresiune” ce a avut un impact major si asupra industriei advertising-ului. La fel ca in cazul ultimei crize financiare, bugetele companiilor s-au indreptat catre alte ramuri si mai putin catre advertising, fapt ce se poate observa atat atunci cat si acum in evolutia calitatii campaniilor. 

pic 11

 

Pic 12

Pic 13

Pic 14

Pic 15

 

1940’s

                Printurile anilor ’40 incep sa depinda din ce in ce mai mult de imagini, unele chiar evitand in totalitate textile lungi si plictisitoare. Se poate observa un trend in eliminarea textelor si punerea accentului pe o mai buna utilizare a spatiului negativ. 

pic 16

pic 16

pic 16

pic 16

pic 16

1950’s

                Se observa o schimbare majora, inca de la sfarsitul anilor ’40 dar cu precadere in anii ’50. Se observa o delimitare a textelor de imagine si de ansamblul general la sfarsitul anilor ’40 iar in anii ’50 textele ocupa cu precadere partea de jos a printului, lasand mult mai usor de distins mesajul transmis de elementele grafice. 

 

pic 21

pic 21

pic 21

pic 21

pic 21

1960’s

                Elemente grafice intuitive? Informatie transmisa direct catre consumator? Uitati de astea! Anii ’60 au venit! Incepe revolutia industriei advertising-ului. In perioada ’60-’70, perioada cunoscuta ca “Revolutia Creativa” este marcata de o inoire a modului in care se trateaza advertising-ul. Se pune foarte mare accent pe partea creativa, se nasc idei nastuznice iar textele plictisitoare se transpun  si devin din ce in ce mai interesante. 

pic 25

pic 25

pic 25

pic 25

pic 30

1970’s

                Anii ’70 au la baza elemental graphic. Imagine incepe sa vorbeasca de la sine iar textele lungi incep fie sa dispara fie sa fi foarte bine ascunse. Apare in prim plan imaginea si Headline-ul. 

pic 31

pic 31

pic 31

pic 31

pic 31

 

1980’s

                Printurile anilor ’80 respecta trendul inceput anterior, simplitate. Se poate observa lipsa totala a textului. 

pic 36

pic 36

pic 36

pic 36

pic 36

1990’s

                Simplitatea stilistica a anilor ‘80 este continuata si in anii ’90. Acest deceniu include unele dintre reclamele cele mai creative si mai recunoscute ale timpului nostru, inclusive Nike “Just Do It” si California Milk Processor Board “Got Milk?” 

pic 41

pic 41

pic 41

pic 41

pic 41

2000’s

                In secolul 21, simplitatea si minimalismul este cheia. Printurile acestor zile sunt adesea bazate pe imagini si urmaresc manipularea digitala a consumatorului. De obicei textul este absent sau foarte putin present si minutios gandit. 

pic 41

pic 41

pic 41

pic 41

pic 41

pic 41

pic 41

pic 41

Concluzie

                Prin aceasta scurta trecere in revista a evolutiei afisului publicitar putem sa spunem ca industria a cunoscut o adevarata revolutie. De la inceputul secolului 20 cand afisele erau slab populate de elemente grafice si accentul se punea pe cantitatea de text oferita, pana in present cand observam elemente grafice complexe, pline de substrat, cu texte incisive.

Este evident ca atat standardele cat si tendintele in publicitate sunt intr-o schimbare volatila si permanenta.  Singura intrebare care ramana de pus este : Cum se va adapta aceasta industrie pe un format ce necesita campanii integrate in online?

 

Pastila administrata de Filip Alexandru Andrei, membru IAA Young Professionals.