AR – o nouă modalitate de a atrage consumatorii

În contextul în care industria marcom se schimbă în mod constant, în special în zona de social media, tehnologia devine omniprezentă în business. Noi tendințe apar pe piață, iar companiile trebuie să-și alinieze rapid demersurile de marketing și comunicare pentru a se menține relevante pentru consumator. Printre noile trenduri pe care le aduce anul 2018, dezbătute și în cadrul Serii YP – Trends 2018, s-a amintit de realitatea virtuală (VR), inteligența artificială, voice marketing, dar și realitatea augmentată (AR).

Din nevoia de a deveni mai vizibili și de a ajunge la mai mulți clienți, marketing-ul și comunicarea fac progrese mari în zona de tehnologie deoarece consumatorii solicită o experiență cât mai integrată. Realitatea augmentată face ca acest lucru să fie posibil prin combinarea lumii fizice cu lumea digitală și permițând utilizatorilor să-și modeleze în mod activ experiențele. AR oferă modalități unice de marketing pentru a interacționa cu consumatorii, acestea pot varia de la navigație și modalități de căutare, până la showroom-uri virtuale. Realitatea augmentată are mari șanse de a schimba modul în care se face marketing-ul la momentul actual.

Utilizarea realității augmentate (AR) câștigă rapid teren, după cum o demonstrează creșterea considerabilă a Pokemon Go la 50 de milioane de utilizatori, doar în SUA, în primele săptămâni ale aplicației. Deși recunosc oportunitatea pe care o oferă AR, puține companii au depășit încă faza de experimentare și doar un număr mic consideră că tehnologia aceasta face parte din strategia lor integrată de marketing. Însă, cercetările și experiența clienților indică faptul că acest lucru este pe cale să se schimbe. Există câteva aspecte de care companiile trebuie să țină cont pentru a prinde un ritm de creștere rapidă a AR.

Oportunitatea pe care o oferă acest trend este deja foarte mare. Pe baza datelor din 2017 de la Snapchat, Pokémon Go și alte aplicații AR, se estimează că aproximativ o treime din toți utilizatorii de smartphone-uri, accesează cel puțin o dată pe lună aplicații care au la bază realitatea augmentată. Consumatorii care utilizează aceste aplicații sunt majoritatea Mileniali (cu vârste între 19 și 34 de ani) sau tinerii Generației Z (cu vârsta de 18 ani sau mai mici). Ei folosesc smartphone-urile pe tot parcursul zilei, comunicând prin imagini și video la fel de mult ca prin text și voce. Acest comportament reprezintă o oportunitate nouă pentru realizarea legăturii cu consumatorii – o abordare interactivă în care specialistul în comunicare participă mai degrabă la ,,conversație”, decât  o companie care transmite un mesaj.

Ca urmare a adoptării rapide de către consumatori, un întreg ecosistem se dezvoltă în jurul AR, iar oamenii de marketing se mișcă repede pentru a valorifica oportunitățile aduse de acest nou trend.

Companiile din industrii, cum ar fi retail, fashion & beauty sau divertisment sunt cele care obțin, deocamdată, cel mai mare avantaj. AR le oferă consumatorilor din aceste industrii beneficii precum posibilitatea de a vizualiza machiajul pe fața unui potențial cumpărător, mobila într-o cameră din propria casă sau vizualizarea unor personaje din jocurile video în viața reală.

Oamenii din publicitate consideră AR un instrument prin care pot crea o legătură cu consumatorii, dar și un mod de fidelizare a acestora; în prezent majoritatea se axează asupra etapelor de vârf și de mijloc – conștientizarea și considerația. Astăzi se recurge la AR pentru a spori disponibilitatea, implicarea și conștientizarea, dar valorile cel mai mult dorite, pe care să le utilizeze AR în timp sunt angajamentul, intenția de cumpărare și vânzările.

Acestea sunt cele mai intuitive cazuri de utilizare a AR, dar multe alte utilizări creative există deja și multe altele vor apărea într-o varietate de sectoare. Publicitatea AR a început deja să demonstreze un succes măsurabil și a făcut acest lucru într-o mare varietate de industrii. Un bun exemplu este campania de lansare Pepsi Max – fără zahăr, unde Pepsi a realizat o campanie de publicitate folosind realitatea augmentată, numită „Shelter Bus Unbelievable”. Campania a fost prezentată într-o stație de autobuz de pe Oxford Street – cea mai aglomerată stradă din Londra. Imaginează-ți că aștepți autobuzul în timp ce te bucuri de peisaje naturale printr-o fereastră transparentă a stației respective, dar deodată observi cum un tigru se apropie de tine. Pepsi a reușit să ofere această experiență printr-o campanie publicitară utilizând AR.

 

Cu o idee pe gustul meu, un magazin Nike din Paris a folosit realitatea augmentată într-un mod inovator. Magazinul a fost dotat cu dispozitive AR, acestea funcționând pe bază de proiecție. Astfel, clienților li s-a permis să vizualizeze modelele de încălțăminte expuse la raft în diferite culori sau alte aspecte de design. În plus, Nike îndeamnă clienții să gândească outside the box și le permite acestora să-și creeze propriul pantof cu o culoare și un model personalizat.

 

 

Asta reușesc campaniile care au la bază realitatea augmentată – să adauge un efect magic care nu te mai lasă să îți iei ochii de la ele.

Deși oportunitățile sunt mari, iar rezultatele din partea celor care au experimentat realitatea augmentată sunt încurajatoare, companiile raportează mai multe provocări care le împiedică să își extindă eforturile AR. Fiind un nou trend, companiile se luptă în special cu obstacole legate de maturitatea pieței, de impact și de măsurare, precum și de capacitățile interne ale companiilor.

Așteptările principale sunt ca ecosistemul AR să continue să se maturizeze rapid, să depășească barierele și să devină un tool important pentru industria marcom. Giganții tehnologici precum Facebook, Google, Apple și Amazon își stabilesc deja propriile poziții pentru noul val, acordând mare încredere dezvoltării acestuia. CEO-ul Apple, Tim Cook, a declarat pentru BBC: ,,Sunt incredibil de încântat de AR pentru că pot vedea utilizări ale acesteia peste tot.”

Nimeni nu poate anticipa modul în care vor evolua noile tehnologii, cum ar fi realitatea augmentată, sau modul în care acestea vor influența comportamentul consumatorilor și zona de marketing, dar pot spune că AR a deschis un mod inovativ pentru companii să se reprezinte. De asemenea, utilizând publicitatea interactivă augmentată, ele nu numai că ne conectează, ci ne fac mai degrabă o parte integrantă a campaniilor de publicitate. Și, acest lucru îi ajută să imprimecu ușurință numele brand-ului în mintea utilizatorilor. Astfel, realitate augmentată crește încet ca noua tendință în industria marcom și își face loc în viitorul publicității.

 

Articolul a fost scris de Raluca Bădeci, membru IAA Young Professionals.