Self-promotion – Arta de a te vinde

Cu toții suntem obișnuiți să ne plimbăm printre rafturile magazinelor, fie pentru a ne bifa elementele de pe lista de cumpărături, fie din curiozitate: oare ce idei le-au mai venit celor de la compania x pentru a-și promova un anume produs din gamă? Însă cea mai mare promoție nu o găsești pe rafturile magazinelor, ci în tine însuți, întrucât tu însuți ești acel brand exclusivist la care vei avea mereu acces și trebuie să știi să te vinzi bine. Am I right?

Promovarea personală funcționează similar cu promovarea unei afaceri sau al unui produs. Înseamnă să arăți lumii că tu ești răspunsul problemelor lor.

Self-promotion reprezintă arta de a te prezenta în fața celorlalți, drept o persoană capabilă, inteligentă și care vine și cu niște skill-uri la pachet. În fond, ce rost are să ai cel mai tare produs de pe piață, dacă îl ții la păstrare? Go in the limelight and shine!

Pentru a-ți atinge obiectivul, ai la dispoziție mai multe metode, cum ar fi: conversația face-to-face, discursurile publice, mediul online (rețelele social-media, bloguri), dar și unele metode care îți pot părea banale, dar care au un mare impact asupra imaginii tale, din perspectiva celorlalți, aici fac referire la elemente de tipul: vestimentație, maniere sau chiar postura corpului. Vezi? Nu doar comunicarea verbală contează! Oamenii din jurul tău au nevoie de doar 3 secunde pentru a-și forma o impresie cu privire la tine, și nu vrei ca acea impresie să nu te reprezinte, nu?

Desigur, self-promotion sau self-marketing nu trebuie duse la extrem, iar conturile tale de pe rețelele social media nu trebuie să se transforme în jurnalul tău personal, întrucât self-promotion nu are nici o legătură cu lăudăroșenia.

Este o realitate faptul că nu există două persoane identice, așa cum nici fulgii de nea nu sunt la fel. Astfel, există persoane cărora le face plăcere să se afle în centrul atenției și care se simt confortabil fiind așa, însă există și acele persoane rezervate, cărora nu le place să vorbească prea mult despre propria lor persoană. Însă, chiar dacă pentru unii, poate fi inconfortabil, dacă tu nu te expui, nu o va face nimeni altcineva în locul tău și poți rata oportunități importante. Spre exemplu, o companie super tare, caută om pe digital marketing. Tu, absolvent al unei facultăți de profil, ai și un master de specialitate la portofoliu, te pasionează domeniul, ești o persoană muncitoare, dar nu știi să te pui în valoare. Nu ar fi păcat să ratezi o șansă ce ți-ar da boost la carieră, din acest motiv?

Pentru un self-promotion de calitate, este esențial să urmezi niște pași:

cunoaște-te pe tine însuți (care sunt valorile, pasiunile tale?);

fii cea mai bună versiune a ta (fii motivat, fă-ți munca bine, fii pasionat de ceea ce faci, există vreo abilitate pe care ai putea să o îmbunătățești?);

dezvoltă relații de calitate (cât de mulțumit ești de relațiile actuale: colegi, angajați, șeful tău etc.);

preia inițiativa (fii vizibil, fii proactiv, lasă-i pe cei din jurul tău să îți cunoască reușitele);

ai încredere în tine (adoptă o atitudine pozitivă, ai încredere în tine însuți);

fii răbdător și păstrează-ți determinarea (acordă-ți timpul necesar pentru atingerea obiectivelor stabilite, fii realist, extinde-ți zona de confort și nu te opri până nu obții rezultatele dorite);

fii conștient de lucrurile care ți-ar putea sta în cale și astfel vei putea să le oprești (teama, gândirea de tipul totul sau nimic, negativismul).

Toate elementele menționate anterior, se regăsesc și în următoarea formă, intitulată: Self-promotion wheel.

La un moment dat, în viață, cu toții avem nevoie să ne „vindem”. Fie că vrei să te prezinți ca fiind angajatul perfect pentru job-ul acela mult visat, plin de beneficii, fie că ai o idee genială pentru un business și trebuie să te faci cunoscut publicului țintă, sau poate doar ai nevoie de numărul de telefon al unei fete drăguțe și trebuie să o convingi să ți-l ofere.

So, start promote yourself for the sake of your career!

 

Articol scris de Ioana Petre, membru IAA YP Romania.