Crowdsourcing: conceptul care apropie brandurile de consumatori și duce la idei inedite precum Oreo Piña Colada

Image result for oreo pina colada

 

 

Campania care a adus pe rafturile din SUA biscuiții Oreo cu aromă de Piña Colada, Cherry Cola sau Kettle Corn (popcorn dulce) îmbină două dintre subiectele în vogă din marketing: social media și, mai ales, crowdsourcing-ul.

 

Despre crowdsourcing

 

O companie care apelează la crowdsourcing externalizează un proces intern – cum ar fi crearea unei noi arome pentru biscuiți în cazul Oreo – către publicul larg. Pe termen lung, această acțiune redefinește relația dintre brand și consumator.

În modelul clasic de business, consumatorul este “regele,” perceput ca simplu cumpărător al produselor sau serviciilor dezvoltate intern. Prin crowdsourcing, companiile se îndepărtează de acest model și nu doar targhetează, dar și colaborează cu consumatorii, îi consideră parteneri majori și generatori de idei.

 

Campania OREO

 

În mai 2017, Oreo US a lansat un concurs pentru alegerea unei noi arome pentru biscuiții lor. Consumatorii au fost invitați să posteze pe Instagram sau Twitter ideea lor de aromă sub formă de poză, video sau text, folosind hashtag-urile #MyOreoCreation și #Contest.

Cei trei finaliști au câștigat câte $25,000 pentru aromele Cherry Cola, Piña Colada și Kettle Corn și bucuria de a-și vedea creațiile pe rafturile supermarketurilor începand din mai 2018. Concursul, totuși, continuă  – după ce încearcă cele trei noi arome, consumatorii pot vota pe Instagram versiunea favorită dintre cele trei. Miza pentru câștigătorul final, care acumulează cele mai multe voturi, este de $ 500,000.

Înainte de a anunța câștigatorii, compania și-a arătat aprecierea pentru multe dintre ideile participanților și le-a livrat biscuiți cu aroma pe care aceștia o propuseseră, alături de un mesaj de mulțumire.

 

Ce rol a jucat social media?

 

Campania a pornit de la observația că, pe lângă faptul că iubitorii de Oreo petreceau foarte mult timp în social media, aceștia și împărtășeau în spațiul public aromele pe care ar fi dorit să le încerce. Compania a decis să transforme acest comportament natural într-o strategie de marketing care i-a entuziasmat pe consumatori și a dat naștere la sute de mii de postări cu cele două hashtag-uri.

Social media a avut un rol important și în perioada de lansare a campaniei, când celebrități americane au popularizat concursul pe paginile lor de Instagram, potrivit marketingdive.com

Social media și Internetul, în general, au facilitat dezvoltarea unor practici precum crowdsourcing-ul. Prin intermediul acestora, companiile pot comunica ușor cu publicul larg și pot colecta idei de la consumatori într-un mod rapid și interactiv.

Printre campaniile de crowdsourcing care au avut impact major în social media se numără și cea lansată de Starbucks în iarna anului 2015, care le-a dat ocazia consumatorilor să fie designerii paharelor Starbucks, ediția de Crăciun.  

Articolul a fost scris de Mădălina Bodârlău, membru IAA Young Professionals.