Despre efectul scroll scroll și alte născociri

Să facem un exercițiu de imaginație – Cum credeți c-ar fi fost să fi avut strămoșii noștri Instagram, pe vremea lor? Oare cum s-ar fi răbdat de foame, când sarmalele nu erau destul de instagramabile? S-ar fi pierdut războaie dacă își dădeau soldații check-in pe front? Cine se găsea influencer din sat? Preotul sau cârciumarul? Mă opresc, ați înțeles ideea.

E clar că diferite generații se confruntă cu noi fenomene și problemele aferente. Articolul meu nu face decât să recunoască și să trateze cu un strop de umor eventualele belele psihologice cauzate de Social Media și să propună câteva soluții pentru fiecare.

Studiile spun că ne verificăm în medie telefonul de 28 de ori pe zi și petrecem undeva de la 2, până la 5 ore pe zi dând scroll, citind, postând și apreciind content din ce în ce mai funny, din ce în ce mai relatable. E cât se poate de natural ca fenomenul să aibă un impact asupra noastră, oricât de mic.

Eu cred că Social Media e unul din acele lucruri care trebuie folosite într-un mod conștient și asumat. Ceea ce obții corespunde direct cu modul în care alegi să o utilizezi. Ce știri alegi să citești, ce persoane și evenimente urmărești. Credeți-mă pe cuvânt, de când feed-ul meu e plin de meme-uri și pisicuțe, râd mai des și spun cu mâna pe inimă că-s mai happy.

Ce vreau sa zic e că – atunci când ne conectăm la Social Media, avem acces instantaneu la realizările, vacanțele, promovările la job, noi achiziții și capodopere culinare ale tuturor cunoscuților (sau necunoscuților) noștri. Iar într-o societate bazată pe comparația cu cei din jur, cum putem să procesăm și să filtrăm toate petrecerile și joburile și vacanțele și viețile perfect surprinse în poză ale amicilor din online? Cum ne convingem că viața noastră imperfectă trebuie trăită din plin, fără comparații sau frica de a pierde momente sau experiențe? Cum ne ferim de efectul scroll scroll?

În orice caz, expertii au venit cu un termen mai serios decât al meu și l-au pus în acronim – FOMO – Fear of missing out. FOMO descrie dorința compulsivă de a experimenta ceva, de a fi într-un anumit loc sau de a deține ceva, motivat fiind nu de ceea ce câștigi, ci mai degrabă de teama că vei pierde cine știe ce super experiență. Percepția asta e alimentată pe bună dreptate de conținutul cu care interacționăm mereu pe Facebook, Instagram Stories, Snapchat și așa mai departe. De câte ori nu ți s-a părut că toți din jur se distreză mai mult decât tine într-un anumit moment? Mai ales după o zi grea la birou, când dai scroll scroll spre casă pe metrou, obosit și fără chef de viață? Și tot ce vrei e să fii și tu în poza amicilor care stau pe plajă în Barcelona.

Vestea bună e că nu-i foarte greu să te ferești de capcana FOMO, scroll scroll, spune-i cum vrei tu. Atât timp cât te înconjori de conținut care îți aduce divertisment, informație sau orice ai tu nevoie. Atât timp cât nu ne definim în funcție de ceilalți și știm că fiecare are o luptă de dus, în afara ecranului, iar ce vedem pe Social Media e just one side of a bigger story. Chiar dacă auzim des, să stim pe bune că-i periculos să ne condiționăm valoarea personală în funcție de numărul de aprecieri, comentarii și gif-uri primite în reply – practic să ne plasăm fericirea într-o variabilă care nu-i deloc în controlul nostru. Scopul e să devenim consumatori înțelepți ai mediului online. Iar poate cel mai ușor mod pentru asta e să ne bucurăm de ce ni se întâmplă, și mai ales de momentele pe care Instagramul le ratează. Si așa apare un fenomen mai cool, mai sănătos și bun – JOMO – the Joy Of Missing Out.

Dar hai să nu ne luăm prea în serios, că de’, strămoșii nu stăteau și ei ca noi pe rețele, doar că pe prispă, cu orele și cu ochii pe capra vecinului, conversând de tot și toate?

Articol scris de Eva Coșa, membru IAA Young Professionals.