Cum a fost la BizForum: Best Marketing

Intai de toate puteti gasi programul intreg si detalii despre speaker aici: Program.

Voi incepe cu sfarsitul, adica anuarul cu directorii de marketing ce au acceptat sa apara, aranjati in ordine alfabetica (dupa cum a subliniat Marta Usurelu de la Biz, nu este un top!).

biz1

Concluziile Madalinei Uceanu despre profilul directorilor de marketing din Romania si cum puteti obtine un anuar cititi aici : http://www.revistabiz.ro/cine-sunt-directorii-de-marketing-din-romania-1775.html

Tin totusi sa mentionez ca in sala erau peste 66% doamne si domnisoare 🙂

Anca Nuta a inceput in forta despre schimbarile din marketing (acest cuvant se va repeta foarte mult in aceasta postare) si cum cele patru sezoane traditionale tind sa devina 12. Apoi a vorbit despre importanta contextului general (antropologic: cresterea sperantei de viata, preocuparea pentru sanatate, multitasking ca norma si nu exceptie, amestecul culturilor; social: bio si eco, imbatranirea infrastructurii, vacuumul de valori si lideri; tehnologic: internetul omniprezent, de la oameni la obiecte; economic: sheconomy si evolutia conceptului de familie).
Dupa aceasta a particularizat prin cateva trenduri de what’s hot and what’s not:

  • • produse personalizate, nu acelasi produs care iti promite fericirea; tie si celorlalte milioane de oameni care vor cumpara fix acelasi produs
  • • acces pe baza de abonament (Netflix), nu posesia fizica (DVDuri)
  • • segmentare bazata pe comportament, nu demografice
  • • content valoros, nu campanii de oferta fara nicio poveste
  • • storytelling si conexiune, nu umor fara substanta si fara emotie
  • • unirea fortelor intre PR si marketing, o singura viziune si directie.

I-am alocat atat de mult spatiu pentru ca mi-a placut prezentarea ei, lejer in top trei.

Tom Hidvegi a condamnat marketingul din inertie, de tip “we used to …”, indemnand oamenii de marketing sa sape mai adanc, sa gandeasca mai in profunzime.
A vorbit despre purpose driven marketing (pe care ar vrea sa-l renumeasca market interaction) si puterea brandingului in detrimentul tacticilor de vanzari pe termen scurt.

Dominik Fassl de la Jung von Matt a vorbit despre schimbarile din media datorate mai ales tehnologiei, real time advertising, si cum targetarea din ce in ce mai specifica pe care o vedem in online va face tranzitia si in mediile traditionale (prin IPTV, de exemplu).
Cateva citate ce mi-au placut: „Technology is the basic condition, important is the right staff”, „We overestimate change in the next year but underestimate change in the next 5 years”, „Ideas and their creative implementation remain the main differentiation”.

Andreea Nemens de la GMP, partenerul Jung von Matt de la noi, a completat notiunea de real time advertising cu ceea ce inseamna asta pentru agentie: context generated insights.
Adica reactii rapide si curajoase la ceea ce ne inconjoara (dand ca exemplu proiecte GMP precum hingherulcelbun.ro, printurile Timisoreana pentru Rosia Montana sau deschiderea granitei cu Moldova, campania Gandul, vezidincolodelimite.ro).
Pe langa viteza de reactie mai este nevoie de o relatie deschisa, de incredere, intre agentie si client, si de pastrarea unui buget mic ’de reactie’ in-caz-ca.

Iulian Padurariu (pe care membrii YP il stiu din trainingul nostru despre gamification) a vorbit despre puterea obiceiurilor, aceste tipare comportamentale pe care le urmam pana devin involuntare.
Si cum tocmai pentru ca nu ne gandim atunci cand facem ceva ’ca de obicei’ ne vine atat de greu sa ne schimbam in urma informatiilor rationale, logice.
Prezentarea lui o puteti citi aici (http://padurariu.ro/power-of-habits/) si este destul de clara si fara prezentator, desi nu se va compara cu originalul (tot top trei).

In al doilea panel, Elena Speer de la Ipsos a argumentat ca „good research can and does contribute to great, effective idea” si ca „early stage testing saves time and money”. Eu nu pot accentua suficient good research…

Adriana Nestoriuc de la PepsiCo a prezentat reinventarea gamei Pepsi, ce a dus la noile dimensiuni (litraje?) si campania „acum sunt pe +”. Mi s-a parut inedit proiectul ce integra Shazam, prin care puteai descarca varianta preferata a melodiei.

Raluca Kisescu ne-a demonstrat cum actioneaza Avon glocally in Romania, singura piata din Europa in care a avut alte campanii decat cele ’de la centru’.

Diana Stan a vorbit la randul ei despre importanta contextului social-economic si trendurile pe care Unilever le ia in calcul: cresterea tarilor in curs de dezvoltare si emergente, urbanizarea, cresterea sustenabilitatii si fenomenul digital (totul interconectat, cloud-computing, explozia datelor si consumer centricity). Mi-a placut conceptul de „evolution by consumer selection”.

Radu Moldovan a subliniat rolul experientelor pentru intarirea brandurilor, deoarece amintirile se construiesc cu ajutorul altor amintiri si important este „owning the perfect moment”. Totodata a tinut sa demitizeze ideea ca clientul decide deoarece alegerea si obiceiul tin foarte mult de context (disponibilitate fizica si mentala), precum si ideea niselor, sfatuind marketerii sa aleaga penetrarea in detrimentul loializarii. Un citat pe care l-as aminti din aceasta prezentare este „brands need to be distinct, not different”.

Claire Culshaw a mentionat doua noi trenduri digitale: retelele sociale se muta dinspre mass (Facebook – comunici cu toata lumea) spre nisa (WhatsApp – comunici doar cu cei alesi de tine) si motoarele de cautare nu mai sunt folosite doar pentru fact searching ci si ca distraction. Apoi ne-a prezentat noile regule ale engagementului:

verbal

Felix Bellinger ne-a aratat cum colaborarea dintre un publisher din Germania (Axel Springer) si un incubator din Sillicon Valley (Plug&Play Accelerator) creaza oportunitati pentru antrepenori si duce la inovatie, dar si profit. Exemple: BlogFoster, Socius, DropSpot, Asuum.

Adina Vlad a incheiat cu o prezentare despre importanta empatiei http://www.youtube.com/watch?v=1Evwgu369Jw, de care avem nevoie pentru a ne intelege intre noi, ca oameni, dar si a ne intelege clientii – ce depasesc incadrarile sociodemografice clasice.
Empatia si „outrospectia” sunt sinteza ce vine dupa rasfatul condus de emotie dinaintea crizei si abstinenta rationala venita odata cu aceasta – redescoperirea placerilor simple si frumusetii vietii.
Cum califica cei de la Unlock noua era a consumatorilor:

  • – conversationala (predominant in digital)
  • – experientiala (mai ales in retail)
  • – „adult times” (consumatori relaxati, adaptati, informati si cu asteptari inalte)

 

Acestea ar fi, pe scurt, temele atinse la conferinta. Cele mai multe sunt lucruri de care am mai auzit sau citit prin prezentarile despre trenduri care circula pe internet la sfarsitul unui an/inceputul anului urmator. Diferenta este ca le-am auzit in Romania, unii dintre vorbitori si unele dintre exemple date fiind romanesti. Incurajator, nu?

PS: In anuar suntem ‘reprezentati’ de catre Madalin Nitis, de la Visa Europe, care este si young si professional si director de marketing – semn ca se poate!

 

Impresii de la BizForum cu Matei Tugui, membru IAA YP.