Inteligența artificială în Marcomm

Evoluţia tehnologică din ultimii ani marchează toate industriile existente. Astăzi citim articole despre standardizarea proceselor de muncă, despre înlocuirea unor locuri de muncă cu roboţi şi maşini inteligente în locul unor oameni ce vor fi nevoiţi să se orienteze către domenii care nu pot fi înlocuite.

Componența de inteligenţă artificială dintr-un produs software îl face capabil să înveţe noi procese şi date într-un mod progresiv. Însă, nu putem vorbi de sisteme cu adevărat inteligente, ci de pseudo-AI, împarţit în două ramuri: machine learning şi deep learning.

Machine learning se ocupă de capacitatea de învăţare a sistemelor software. Acestea utilizează algoritmi care identifică modelele de date primite cu ajutorul cărora se pot lua decizii sau predicţii de business. În schimb, deep learning oferă maşinăriilor capacitatea să gândească, să înveţe şi să imite oamenii. Această ramură foloseşte o arhitectură complexă, în care reţelele neuronale ale creierului uman sunt replicate.

Cum ajută această tehnologie avansată marketerii? Simplu – contribuind semnificativ la personalizarea experienței de a face cumpărături. Până în 2020, 20% dintre companii vor avea angajați care să monitorizeze și să ghideze rețelele neuronale. AI ajută la procesarea unei cantități uriaşe de date și la livrarea unor soluţii rapide şi eficiente.

Conform unui studiu realizat de Gartner, 59% dintre organizații colectează încă informații despre cum își pot construi strategia AI, în timp ce altele deja derulează proiecte pilot sau au adoptat soluții AI.

Aceste soluţii inteligente au început să apără în piaţă şi să ajute companiile să comunice mai uşor cu consumatorii, să-şi dezvolte strategii de marketing şi să previzioneze rapid nevoile consumatorilor. Mai jos am enumerat 3 trenduri din 2018, care vor continua şi în 2019, trenduri regăsite și în studiul GPeC ,,Trenduri marketing digital 2018”.

CHATBOT

Consumatorii încep din ce în ce mai mult să se adapteze noilor tehnologii, iar smartphone-urile devin tot mai inteligente tocmai datorită prezenței continue a aplicațiilor mobile din viața noastră. Astfel, mesageria mobilă a început să fie folosită în mod frecvent, oferind utilizatorilor o alternativă la mesajele SMS.

În 2016, peste 1,58 miliarde de utilizatori de smartphone au accesat aplicații de mesagarie pentru a comunica, iar până în 2021, această cifră este de așteptat să crească la 2,48 miliarde de utilizatori.

Boții de chat pot fi folosiți în marketing pentru a intra în contact cu clienții și pentru a le colecta adresele de email pentru abonarea la newsletter, de exemplu. Conform Expertsender, 29% dintre consumatori preferă să folosească aplicațiile de mesagerie pentru a intra în contact cu retailerii 24/7, iar 63% iau în considerare posibilitatea de a scrie unui chatbot pentru a intra în contact cu un brand. Un chatbot poate îmbunătăţi semnificativ comunicarea cu clienţii, convertindu-i în abonați la canalele de comunicare.

Brand-urile au început deja să folosească această modalitatea de comunicare. Starbucks este un astfel de exemplu, prin aplicația My Barista. Clienţii îşi pot comanda vocal cafeaua dorită înainte să ajungă în cafenea, iar băutura este gata când clientul ajunge în locaţie.

WEARABLES

Wearables sau dispozitivele inteligente portabile deja au un public format. Până la sfârşitul lui 2018 se aşteaptă ca aceste dispozitive să ajungă la o cifră de afacere de 6,1 miliarde $ doar in SUA, iar până în 2019 creșterea este estimată la 64% la nivel global.

Până de curând, cele mai cunoscute gadget-uri erau smartwatch-urile sau brățările de fitness tracking. Consumatorii nu vor renunța la ele, dar vor căuta acele wearables care să integreze estetic stilul lor, preferând acele gadget-uri cu un design minimalist, discrete. Producătorii folosesc tehnologia pentru a crea dispozitive discrete care devin, practic, extensia corpului uman. Dispozitive precum Fitbit, Alexa, Google Home sau Apple Watch vor deveni din ce în ce mai prezente în vieţile noastre. Fiecărui simţ i se va găsi o extensie, un dispozitiv care ne va ajuta.

 

Mai multe despre piaţa dispozitivelor portabile şi evoluţia lor găsiţi aici.

PERSONALIZAREA ASISTATĂ DE AI

Aplicabilitățile AI sunt numeroase și pot fi un real folos în îmbunătățirea experienței consumatorului. Software-urile deep learning pot personaliza experiența cumpărătorului prin identificarea obiceiurilor de consum, înregistrându-le şi făcând analize de predictibilitate în timp real. Spotify sau Youtube folosesc deja această tehnologie atunci când ne recomandă următoarele melodii sau videoclipuri.

AI devine asistentul personal al consumatorului, ajutându-l să selecteze produse hiper-personalizate. Retail-ul, în mod special din zona de health & beauty, va fi dominat de diagnosticarea nevoilor precise și recomandarea produselor. Consumatorii se simt din ce în ce mai confortabili să împărtășească din datele lor personale în schimbul cunoașterii și al comodității. Acest lucru va influența marketing-ul la un nivel mai larg deoarece clienții vor fi dispuși să furnizeze detalii intime în schimbul unei experiențe hiper-personalizate.

Mona este o aplicație care îi asistă pe consumatori la cumpărături. Aplicația folosește AI, Big Data și expertiza specialiștilor pentru a oferi experiențe în a face cumpărături simplificate și mai plăcute. Mona învață despre stilul de viață al utilizatorului, despre brand-urile sale preferate și despre bugetul alocat astfel încât să ofere numai sugestii relevante.

 

Articol scris de Simona Ghițuran, membru IAA Young Professionals.