Trenduri în marketing digital – Partea I

Viitorul constă în crearea de interacțiuni care să umanizeze procesul de achiziție al produselor și serviciilor. Business-urile trebuie să fie în acord cu nevoile și dorințele clienților, care sunt motivați nu de intenția de a cumpăra cât mai mult, ci de dorința de a experimenta cât mai mult.

Totul se reduce la experiența consumatorului.

Brand-urile au nevoie de procese bazate pe datele obținute (big data), coroborate cu soluții digitale care pun consumatorii în centrul deciziilor, acțiunilor și al ofertelor.

Conform studiului realizat de Digital Information World , 74% dintre consumatori se simt frustrați atunci când conținutul unui site nu este personalizat, iar 58% spun că personalizarea le influențează deciziile de cumpărare. Așadar, personalizarea experienței consumatorului este cheia către creșterea ratei de conversie.

  • Multisenzorial

1.1. Realitatea Virtuală

VR-ul face parte din viitorul retail-ului. Astfel, nu vom mai vorbi doar despre e-commerce (electronic commerce), ci și despre v-commerce (virtual commerce) sau comerțul virtual.

Potențialul pe care această tehnologie îl are este impresionant. VR deja permite experiențe vizuale și audio. Următoarele simțuri care vor fi stimulate sunt cel olfactiv și tactil, astfel că vom putea vorbi de o transpunere într-o altă realitate.

Gigantul Alibaba a introdus în anul 2016 un magazin virtual prin care utilizatorii setului VR se puteau plimba, iar dacă un produs anume prezenta interes, puteau afla mai multe informații, putând  chiar să-l achiziționeze. În primele câteva zile, retailer-ul a reușit să atragă 30.000 de utilizatori, iar într-o săptămână a depășit 8 milioane de utilizatori.

Până în 2022 piața totală de VR va depăși 26 miliarde de dolari, conform unei cercetări realizate de Zion Market Research. Retailerii, brand-urile și furnizorii de servicii vor fi nevoiți să regândească strategia ținând cont de aceste aspecte.

O utilizare inedită a VR a venit din partea unui tată care a reușit să își vadă fiica nenăscută în realitatea virtuală. Cu ajutorul Centrului Medical Aava și a producătorului de ecografii 4D, General Electric, tatăl a extras datele ecografiei 4D cu care a format apoi modelul 3D al bebelușului. Cu ajutorul unui set de VR, părinții și-au putut vedea fiica așa cum era aceasta în pântecele mamei.

1.2. Realitate Augmentată

Tim Cook, CEO-ul Apple, a declarat că nicio industrie nu va putea exista fără AR.

AR îi determină pe consumatori să interacționeze mai mult cu produsele de pe raftul din magazin. Brand-urile folosesc tehnologia AR pentru a da viață etichetelor produselor și, astfel, a oferi o experiență inedită consumatorului.

Brand-ul de fashion GAP a dezvoltat o aplicație care permite clienților săi să probeze în mod virtual hainele. Primul pas este ca utilizatorii să selecteze outfit-ul pe care îl doresc, iar apoi să selecteze unul din cele cinci tipuri de corpuri puse la dispoziție. Prin această facilitate, clienții GAP pot vedea cum se vor așeza concret hainele pe ei.

  • Inteligența Artificială

Trend-ul este de a aduce facilitățile din online direct în rafturile magazinelor. Retail-ul și tehnologia vor deveni inseparabile. Inteligența artificială, realitatea virtuală & augmentată și Internet of Things vor contribui semnificativ la personalizarea experienței la cumpărături.

Orice industrie care operează cu cantități imense de date, acele seturi de date care nu pot fi analizate și interpretate exclusiv și integral de către mintea umană, poate apela la AI.

2.1 Chatbots

Peste jumătate dintre utilizatorii de dispozitive mobile folosesc lunar aplicații de mesagerie. În 2016, peste 1,58 miliarde de utilizatori de smartphone au accesat aplicații de mesagerie pentru a comunica. Până în 2021, se așteaptă ca această cifră să crească la 2,48 miliarde de utilizatori.

Aplicațiile de mesagerie mobilă sunt canale de comunicare ideale pentru consumatorii care sunt mereu în mișcare și doresc un răspuns rapid. Consumatorii vor să știe că problemele lor sunt importante și că cineva se va ocupa imediat de rezolvarea lor. Un chatbot are această capacitate de a răspunde imediat și chiar de a rezolva sarcini care pentru un angajat ar necesita timp.

Un chatbot va veni în ajutor lărgind modalitățile de a intra în contact cu publicul și convertindu-i în abonați la canalele de comunicare.

2.2 Wearables

Wearables sau dispozitivele inteligente purtabile au deja un public format. Numai în 2016 piața de wearables aproape s-a dublat, având parte de o creștere de 45%, iar până în 2019 creșterea este estimată la 64%.

Dorința de a fi constant conectat face parte din stilul de viață al consumatorului modern. Astfel, device-urile care pot fi purtate direct pe piele sunt soluția care răspunde direct la nevoia de hiper conectivitate.
Spre exemplu, device-urile banale precum căștile au parte de o regândire a design-ului. Third Skin a dezvoltat un prototip de căști aproape invizibile la purtare, cu o baterie ce poate rezista până la 18 ore.

2.3 Personalizarea asistată de AI

AI devine asistentul personal al consumatorului, ajutându-l să selecteze produse hiper-personalizate. Retailul, în mod special zona de health & beauty, va fi dominat de diagnosticarea nevoilor precise și recomandarea produselor.
Consumatorii se simt din ce în ce mai confortabil să-și împărtășească datele personale în schimbul cunoașterii și al comodității.

Spre exemplu, brandul de cosmetice Proven folosește inteligența artificială pentru a găsi produsul ideal îngrijirii pielii, adaptat fiecărui client în parte. Algoritmul a analizat 100.000 produse cosmetice și 8 milioane de recenzii pentru a formula șabloane cu recomandări optime fiecărui tip de piele. În urma parcurgerii unui chestionar detaliat, clienții primesc oferte de produse personalizate.

Retailerul Walmart dorește să folosească, cu ajutorul inteligenței artificiale, un sistem care să identifice privirile nemulțumite ale clienților. Camerele, care vor fi situate la casele de marcat, vor urmări comportamentul oamenilor și felul în care aleg să cheltuie banii. Clienții care sunt nemulțumiți vor fi abordați de angajați special instruiți în acest sens. Folosind acest sistem, Walmart își propune să crească retenția clienților.

  • Big Data

3.1 Căutări vocale

Consumatorii se simt din ce în ce mai confortabil să efectueze căutări prin comandă vocală. Asistenții personali digitali, cum ar fi Amazon Echo și Alexa, precum și Google Home, sunt așteptați să treacă bariera de early adopters și să intre în consumul mainstream.

Până în 2020, sunt așteptate să funcționeze 20.8 miliarde de gadget-uri IoT.

Device-urile IoT apelează la căutări anterioare, precum un browser obișnuit. Dar, datorită ușurinței de utilizare (prin comandă vocală), device-urile de acest tip înregistrează mult mai multe căutări. Astfel, rezultatele căutărilor pot fi personalizate și devin relevante pentru consumatori. Iar pentru că majoritatea căutărilor vocale sunt făcute în momente când utilizatorii sunt pe fugă (on the go), ele cer rezolvarea problemelor în proximitate. Prin urmare, căutările vocale generează rezultate hiper-localizate, o reală oportunitate pentru business-urile locale.
Pentru departamentul de marketing acest lucru înseamnă adaptarea conținutului la strategia SEO, pentru a deveni relevanți pentru acest tip de consumatori. Căutările vocale sunt mai naturale în exprimare decât căutările text. Prin urmare, keyword-urile din strategia SEO vor trebui adaptate la aceste cerințe.

Articol scris de Ana Maria Mircea, membru IAA Young Professionals.