ABC-ul în marketing și comunicare

A B C-ul în MARCOMM se referă la modul în care folosim tipurile de literă în publicitate. Imaginați-vă logo-ul Wikipedia realizat cu un font diferit, Comic Sans de exemplu, sau logo-ul pentru o casă de avocatură realizat cu un font decorativ. Nu vor funcționa niciodată deoarece orice tip de literă are o personalitate proprie. Toate fonturile pe care le folosim trebuie să aibă anumite argumente în spatele alegerii lor. Bineînțeles, există câteva așa-zise reguli de care cei din marketing și comunicare țin cont, însă nu sunt bătute în cuie, ci țin într-o mare măsură de experiență și simț estetic.

O primă regulă este să nu folosești prea multe tipuri de literă deoarece cu cât utilizezi mai multe, cu atât mai greu se va asimila informația pe care vrei să o transmiți. În general, un font este destul, sau unul pentru titlu și unul pentru text, dar nu mai mult de trei.

O a doua regulă este felul în care se combină acestea. Fonturile trebuie să fie complementare, să creeze un întreg. Cel mai simplu de reținut este faptul că un font cu serife se potrivește cu unul fără serife. Scopul asocierii lor este de a oferi contrast vizual între ele, însă nu unul prea agresiv.

Mărimea contează! Cu cât un font este mai bold, mai puternic, cu atât el este mai atrăgător. Informațiile succinte (titluri, subtitluri) trebuie să contrasteze cu textul în sine.

Culoarea oferă personalitate. Primul lucru pe care mintea îl percepe înainte de a se concentra pe forme sau text este culoarea. Aceasta este prima informație pe care o asociem cu brand-ul respectiv.

Spațiul. Compoziția are nevoie de aer. Este important felul în care așezăm elementele în layout deoarece ele devin lizibile și datorită spațiului negativ (alb) care se formează între ele, formându-se contrast și o ierarhie a informației.

De asemenea, este recomandat ca pe ultimul rând al unui bloc de text să nu rămână mai puțin de trei cuvinte, altfel se formează văduve (situația în care rămân doar două cuvinte pe ultimul rând) sau orfani (un cuvânt pe ultimul rând), lucruri care nu au un aspect plăcut.

Tips & tricks

Pentru o înțelegere bună a textului este de reținut că sunt anumite aspecte de evitat care facilitează citirea: folosirea cuvintelor în limbi străine, text all caps, citate prea lungi, punctuație excesivă, abreviații inutile. Un rând dintr-o coloană de text este recomandat să nu depășească mai mult de 9-12 cuvinte, altfel textul devine obositor. Când realizăm organizarea în coloană a unui text cel mai ușor este să terminăm rândul acolo unde există pauză de respirație în citire, de exemplu cuvântul „și” este indicat să apară la începutul rândului într-o coloană.

Pentru o mai bună înțelegere a layout-ului ne putem ridica în picioare pentru a analiza de la distanță structura compoziției.

Articol scris de către Ana Maria Constantin, membru IAA Young Professionals.